Column Friends in Business: Werkgevertje pesten

Column Friends in Business: Werkgevertje pesten |

Column Friends in Business: Werkgevertje pesten

Onlangs schreef Yvonne Sørensen een column voor Friends in Business over werkgevertje pesten.

Er is een nieuwe trend zichtbaar binnen het arbeidsrecht: werkgevertje pesten. Werknemers maken het leven van de werkgever zo zuur dat deze uiteindelijk graag met een vaststellingsovereenkomst afscheid neemt van de werknemer. In de meeste gevallen heeft de werknemer zicht op een nieuwe baan en krijgt hij of zij zo een mooie afscheidsbonus mee.

De afgelopen drie dagen heb ik het volgende gehoord van verschillende cliënten:

  • De werknemer schrijft de werkgever een e-mail vol klachten en beledigingen over de werkgever, diens familieleden en collega’s, en stelt aan werkgever de eis: “of je verhoogt mijn salaris of je neemt afscheid van mij met een vergoeding”.
  • De werknemer komt met regelmaat niet op het werk en WhatsAppt moesjes: “mijn kat is ziek”, “mijn huisgenoot heeft Corona”, “mijn telefoon doet het niet: daardoor was ik niet bereikbaar”, “mijn wekker is niet afgegaan”, etc.
  • De werknemer heeft op eigen verzoek een korte werkdag (in uren) zonder pauze, maar gaat dagelijks drie keer naar buiten om langdurig te roken. Als de werknemer daarop wordt aangesproken door de leidinggevende blaast hij rook uit in het gezicht van de leidinggevende en zegt zich niks van de leidinggevende aan te trekken.
  • De werknemer schreeuwt regelmatig op het werk tegen de leidinggevende en collega’s en beledigt collega’s.
  • De werknemer weigert instructies van een vrouwelijke leidinggevende op te volgen.
  • De werknemer weigert re-integratieactiviteiten voor maanden, omdat deze niet passend of te ver weg zouden zijn of dat de werknemer niet in staat is tot het bewegen van handen dan wel staan, bukken etc. Deze “zieke” werknemer bleek later al vier maanden elders te werken voor vijf en een halve dag per week (!).
  • De werknemer dreigt bij herhaling te vertrekken en trekt haar jas aan als zij niet ter plekke haar zin krijgt, terwijl er veel werk ligt en klanten hierdoor direct gedupeerd raken.
  • De werknemer eist twee weken onbetaald verlof na afloop van een drieweekse vakantie. De werkgever kan hier niet aan meewerken omdat het rooster niet rond komt en de werkgever daardoor opdrachtgevers verliest.

Werkweigering, disrespect en het bederven van de sfeer op de werkvloer leveren niet snel ontslag op staande voet op. Verboden nevenwerkzaamheden verrichten tijdens het weigeren te voldoen aan re-integratieverplichtingen is wel ernstig verwijtbaar en kan leiden tot ontslag op staande voet.

Ook zien we voortdurend dat werknemers die worden aan gesproken op hun gedrag, zich ziekmelden.

Hoe vervelend het ook is: elk storend gedrag dient per e-mail of WhatsApp bevestigd te worden aan de werknemer, zodat dit vastligt. Wacht niet met dossieropbouw, ook al wil je als werkgever de sfeer niet bederven.

Een rotte appel moet uit de mand ook om de toffe peren te behouden.

Wilt u meer weten, neem dan contact op met één van de arbeidsrechtadvocaten van Sørensen Advocaten. Bel: 010-2492444

Yvonne Sørensen
sorensen@sorensenadvocaten.nl