Over het eenzijdig wijzigen van bonusregelingen

AFB

Over het eenzijdig wijzigen van bonusregelingen

Kern: Werkgever mocht bonusregeling niet eenzijdig wijzigen.

Rechtbank Midden-Nederland (Locatie Utrecht), 13 december 2023, ECLI:NL:RBMNE:2023:6876
Een uitspraak uit november 2023 van de kantonrechter in Utrecht geeft een goed beeld van de eventuele ongewenste gevolgen van eenzijdige wijzigingen in bonusregelingen en de waarde van heldere communicatie en consistentie in de werkomgeving.

Achtergrond
In de arbeidsovereenkomst tussen werkneemster en werkgever is een artikel opgenomen over de bonusregeling. Deze luidt: ‘’Voor werkneemster is een jaarbonus te behalen, afhankelijk van vooraf gestelde doelstellingen. Werkneemster zal hierover nader en persoonlijk per brief worden geïnformeerd.’’ In januari 2021 is werkneemster geïnformeerd over de bonusregeling van dat jaar. Op 8 april 2021 heeft de werkgever echter een gewijzigde bonusregeling over 2021 ter kennis gelegd aan de werkneemster. Werkneemster was het niet eens met de gewijzigde bonusregeling, omdat zij onder deze nieuwe regeling minder bonus uitgekeerd zou krijgen. In oktober 2021 treedt werkneemster uit dienst. De kantonrechter oordeelt achteraf dat de bonusregeling niet eenzijdig mocht worden gewijzigd door de werkgever. De oorspronkelijke bonusregeling van januari 2021 blijft van kracht voor dat jaar.

Voor de volledige uitspraak klik hier.

Bonusregeling
Een bonusregeling is een regeling waarin staat of en wanneer een werknemer recht heeft op een bonus. Het staat de werkgever vrij de voorwaarden voor uitbetaling te bepalen en de hoogte van de bonus vast te leggen. Een werkgever is wel wettelijk verplicht om als ‘’goed werkgever’’ te handelen.

De voorwaarden of doelen die aan een bonus worden gekoppeld door een werkgever moeten concreet worden ingevuld. Het moet de werknemer van het begin af aan duidelijk zijn welke doelen moeten worden behaald om recht te hebben op een bonus.

Daarnaast mag een werkgever, zoals ook is gebleken in de uitspraak, een bonusregeling niet zomaar wijzigen. Werknemers moeten kunnen vertrouwen op de regeling die met hen wordt afgesproken.

Toch wijzigen?
Het is essentieel om zorgvuldig om te gaan met bonusregelingen in arbeidsovereenkomsten. De voorwaarden dienen vooraf duidelijk en concreet te worden afgesloten. Communiceer eventuele wijzigingen tijdig en transparant naar werknemers. Handhaaf consistentie en respecteer zo veel mogelijk de oorspronkelijke afspraken.

Heeft u vragen over het wijzigen van uw bonusregeling? Wij staan graag voor u klaar. Neem gerust contact op met één van onze arbeidsrechtadvocaten.